23 януари 2008

Случаят с опашката за печат

Обикновено в моите публикации, озаглавени "Случаят с ...", аз показвам как съм решил някои по-сложни проблеми свързани с Windows-а. Но сега ще обърна внимание на един проблем, който може да е нищожен или даже да не съществува за много от по-знаещите потребители на Windows-a, но за тези, за които компютърът е просто "необходимото зло" може да се превърне в сериозно препятствие!

Става дума за опашката за печат.

Всеки достатъчно "навътре" в Windows-а знае как действа тя. Дава се команда "Print", файлът се "разпечатва в опашката", а след това и (по-бавно) в истинския принтер. При това нищо не пречи да се започне разпечатването на втори, трети файл преди да е завършено разпечатването на първия.

С две думи опашката буферира заявките за печат и синхронизира бавния принтер и бързия потребител.

Всичко това работи много добре, но в идеалния свят, когато принтерът работи безотказно или (ако е мрежови) при липса на проблеми с локалната мрежа.

В реалния живот обаче по-малко знаещите потребители при повреда на принтера не обръщат внимание на опашката му и я задръстват с десетки документи. Разбира се много често след като принтерът се оправи, той започва да отпечатва старите документи (в най-добрия случай) или глупости (в най-лошия случай).

Защо потребителят забравя за опашката за печат?

Една от причините е, че той не е научен, че процесът на печат на един документ НЕ ЗАВЪРШВА С НАТИСКАНЕТО НА БУТОНА PRINT, а с изчезването на съответния файл (задача) от опашката за печат! Даже след това трябва да се провери дали документът действително се е разпечатал от принтера. Всеки потребител трябва да има тези проверки като своя втора природа. Освен това аз не мога да следя повече от два-три файла в опашката за печат. Може да има хора, които да се чувстват комфортно и с 20 едновременно разпечатващи се файла, но аз не съм от тях!

Друг проблем за редовия потребител на Windows-а е, че много рядко би погледнал състоянието на опашката, което е достъпно или от Start - Settings - Printers and Faxes и двукратно щракване с мишката върху съответния принтер (колко дълга процедура) или чрез двукратно щракване с мишката върху принтерчето до часовника долу в дясно (Кой ще се сети да гледа там долу, където има толкова много икони).

Може би в Windows-а трябва да има по-чести и по-големи съобщения за грешка, които на дълго и на широко да обясняват, че има проблем с принтера. А не както е сега да излиза едно съобщение, че има проблем и Windows-ът ще пробва да разпечата след 5 минути. Чудя се колко потребители изобщо го забелязват. И разбират.

Аз предлагам и едно по-радикално решение на тези проблеми:

Windows-ът сам да си чисти опашките на всички принтери при всяко рестартиране!

Зная, че е радикално, но на кого му трябва разпечатката (примерно) от снощи след като може да си я пусне днес отново! При това файлът, който се разпечатва почти сигурно вече е променен.

Изобщо, каквото и решение да се приеме (ако изобщо нещо се промени) то няма да е фатално за потребителите. Печатът на документи не е свързан със загуба на информация. Опашката винаги може да се изчисти и печатът да започне отново. Стига разбира се, файлът, който ще се разпечатва да си е на мястото.

Но тук стигнах до архивирането, което е съвсем друга тема...